zondag 12 februari 2012

Kruidige Syllabub

Hallo,

Leuk dat je langskomt op dit blog. Hier zal ik mijn favoriete recepten gaan posten. Op dit moment ben ik nog druk bezig met de inrichting van dit blog. Maar als voorproefje van wat nog komen gaat post ik alvast het recept van mijn favoriete dessert...

Dit recept is voor 2 personen.
Voorbereiden: 10 minuten
Wachttijd: 1 uur
Bereiding: 5 minuten

Ingrediƫnten:
  • Een halve citroen
  • 3 Eetlepels sherry
  • 25 Gram suiker
  • Een half kaneelstokje
  • 1 Kruidnagel
  • 1 Mespunt piment (evt. te vervangen door wat peper)
  • 1 Mespunt Nootmuskaat (wees hier heel voorzichtig mee)
  • 125 Milliliter slagroom
  • 2 Kaneelbisquits

Voorbereiding:
Boen de citroen onder koud water goed schoon. Trek met een citroentrekker smalle reepjes schil van de citroen (of de citroen met een scherp mesje dun schillen en de schil in smalle reepjes snijden). Doe de reepjes citroenschil in een kommetje water. Pers de citroen uit. In een (steel)pan de citroensap, sherry, suiker, het kaneelstokje, de kruidnagel, piment en nootmuskaat al roerend zachtjes verwarmen. Blijven roeren tot de suiker is opgelost. neem de pan van het vuur en laat het sherrymengsel afgedekt ongeveer een uur staan. Intussen in een kom de slagroom half stijf kloppen en tot gebruik afgedekt in de koelkast zetten.

Bereiding:
Haal het kaneelstokje en de kruidnagel uit het sherrymengsel. Meng het sherrymengsel met een dun straaltje door de slagroom en klop dit heel rustig tot een luchtig mengsel (= Syllabub) ontstaat. Schep of schenk de syllabub in twee mooie glazen. Garneer met de citroenreepjes en zet in elk glas een kaneelbisquit.

Dit dessert is heel erg lekker. Houdt er wel rekening mee dat het vrij machtig is en het ook niet in een calorie-arm dieet past. Ik maak dit recept graag als we eters krijgen. Het grote voordeel hiervan is dat je alles van te voren kunt klaar maken en vlak voordat je het dessert wilt opdienen alleen nog de slagroom hoeft te mengen met het sherrymengsel.

Ik hoop dat jullie net zo van dit dessert genieten als ik... Laten jullie weten wat jullie ervan vinden?

Eet smakelijk...

Groetjes, Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten