woensdag 22 februari 2012

Lamsbout in folie

Hallo allemaal,

Vanavond zet ik maar weer eens een lekker recept op mijn blog. Dit recept komt uit een Grieks kookboek. Ik heb het uitgeprobeerd en het recept is fantastisch. Het lamsvlees smelt letterlijk op de tong. Leuk als je een keer eters krijgt en je wilt iets culinairs op tafel zetten. Overigens heb ik voor het recept geen lamsbout gebruikt, maar lamslapjes en eenspersoons porties in folie verpakt. Mijn oven gaat niet hoger dan 225 graden en daarom heb ik het vlees een half uurtje langer in de oven gelaten. Het resultaat was heerlijk!

En dan nu het recept...

Receptsoort: Hoofdgerecht
Dit recept is voor 4 personen.
Bereidingstijd: 3,5 uur

Ingrediƫnten:
  • 1 kg Lamsbout
  • 500 g Sjalotten
  • 2 Citroenen
  • 2,5 dl Witte wijn
  • 2 tenen Knoflook (geperst)
  • 1,5 dl Olijfolie
  • 2 eetlepels Peterselie
  • 2 eetlepels Munt
  • 2 theelepels oregano
  • Zout
  • Peper
  • Boter

Bereiding:
Wrijf de bout in met zout, peper en knoflook. Smelt  gram boter en braad de bout aan. Haal het vlees uit de pan. Beboter een groot stuk aluminiumfolie aan beide kanten. Leg het vlees erop. Sauteer de sjalotten. Schik ze om het vlees. Strooi de kruiden erover. Maak een saus van de wijn, olie en citroensap en giet dit over het vlees. Vouw de folie dicht. Rooster de bout boven houtskool of in een voorverwarmde oven op 250 graden in ongeveer 3 uur. Keer het enkele malen tijdens het braden.

Je zou dit gerecht kunnen serveren met een couscoussalade of met couscous en gegrilde Mediterraanse groenten.

Tip: Lamsvlees is vaak goedkoper als je het bij een Turkse slager haalt.

Ik heb van dit gerecht genoten, ik hoop dat jullie dat ook zullen doen.

Culinaire groeten, Iris

Geen opmerkingen:

Een reactie posten